رضا براہینی: ایران کے بائیں بازو کے مابعد جدید شاعر، نقاد ناول نگار اور سیاسی مزاحمت کار ۔۔۔ احمد سہیل

رضا براہینی {Reza Baraheni}  1935  میں تبریز میں پیدا ہوئے۔  22 سال کی عمر میں انہوں نے تبریز یونیورسٹی سے انگریزی زبان اور ادب میں بیچلر کی ڈگری حاصل کی۔  پھر، وہ ترکی گئے اور پی ایچ ڈی کرنے کے بعد ایران واپس آئے۔  اپنے شعبے میں ڈگری حاصل کی اور یونیورسٹی میں پڑھانا شروع کیا۔

رضا براہینی نے تنقید، شاعری اور کہانی گوئی کی کئی ورکشاپس کا انعقاد کیا، جس کی وجہ سے 1970 کی دہائی میں ایک ادبی تحریک وجود میں آئی۔  1972 میں وہ امریکہ گئے اور تدریس کا آغاز کیا۔  وہ 30 سال سے زیادہ کینیڈا میں مقیم رہے۔  ان کا انتقال 25 مارچ 2022 کو ٹورنٹو، کینیڈا میں ہوا اور وہ 9 اپریل 2022 کو ایلگین ملز قبرستان، کینیڈا میں پیوند زمیں ہوئے۔

اگرچہ انھوں نے ایران میں فرانسیسی زبان سیکھی، لیکن فرانس اور بیلجیم کے قیام کے دوران کے دوران انھوں نے اپنی زبان کو بہتر بنایا۔

وہ ایک ادبی جریدے ’سوخان‘ کے ایڈیٹر تھے اور 1979 کے ایرانی انقلاب سے پہلے اپنے ترجمے کے کام کے لیے ایوارڈ جیتے تھے۔ انھیں شاہ ایران کی خفیہ پولیس ساواک نے گرفتار بھی کیا تھا اور ان کو تین مہینے زندان میں قید تنہائی میں رکھا گیا۔

رضا براہینی نے اپنے دوستوں اور ساتھی مصنفین جلال الاحمد اور غلام حسین سعیدی کے ساتھ مل کر 1966 میں پہلا قدم اٹھایا جس کے نتیجے میں اگلے سال ایران کی مصنفین کی تنظیم کی بنیاد رکھی گئی۔  اس سال شاہ کے وزیر اعظم امیر عباس ہویدا کے ساتھ ان کی ملاقات، شاہ کی حکومت کے ساتھ کھلے عام تصادم کا باعث بنی، جس نے ایرانی عصری تاریخ کے ایجنڈے پر حقیقی جمہوریت کی طرف ابتدائی قدم کے طور پر فکر کی بلا رکاوٹ ترسیل کی جد و جہد کو جگہ دی۔  رائٹرز ایسوسی ایشن آف ایران کو سرکاری طور پر تسلیم شدہ انسانی حقوق کی تنظیم میں تبدیل کرنے کے لیے ملک کے کچھ مشہور مصنفین کی جد و جہد کے باوجود، شاہ کی حکومت نے انجمن کو دبا دیا، اس کے بہت سے اراکین کو ڈرایا، کچھ کو گرفتار کیا اور تشدد کا نشانہ بنایا۔  اس کے اراکین میں رضا براہینی، جو ٹیکساس اور یوٹاہ میں ایک سال کی تدریسی پوزیشن مکمل کرنے کے بعد امریکہ سے واپس آئے تھے، شامل تھے۔  1973 میں انہیں گرفتار کر کے تہران میں قید کر دیا گیا۔  رضا براہینی نے دعویٰ کیا کہ اس پر تشدد کیا گیا اور اسے 104 دنوں تک قید تنہائی میں رکھا گیا (حوالہ:  خدا کا سایہ، جیل کی نظمیں، 1976؛ دی کراؤنڈ کینیبلز، 1977، ای ایل ڈاکٹرو کا تعارف}

انگریزی زبان کے ایک مضمون میں رضا براہینی نے اپنی گرفتاری اور جسمانی اور نفسیاتی اذیتیں بیان کی ہیں۔  اس نے اس مضمون میں لکھا ہے کہ ان کی گرفتاری کا بہانہ کتاب ’مرد کی تاریخ‘ اور مضمون ’ظالم کی ثقافت اور مظلوموں کی ثقافت‘ کی اشاعت تھی جس میں انھوں نے ایرانیوں کی ثقافتی خودمختاری کا مطالبہ کیا تھا۔

رہائی کے بعد رضا براہینی تعلیم کے لیے امریکہ چلے گئے۔  اسی دہائی کے دوران، اس نے ایران اور امریکہ کا سفر جاری رکھا، اور سوشلسٹ ورکرز پارٹی میں ان کی رکنیت نے انہیں پہلوی حکومت کے مخالف کے طور پر پیش کیا، جس کی وجہ سے وہ ایران سے ہجرت کر گئے اور اپنی سیاسی اور ادبی سرگرمیاں امریکہ میں جاری رکھی۔

بائیں بازو کے مصنف اور دانشور کی حیثیت سے محمد رضا پہلوی سے ان کی مخالفت جاری رکھی۔  اور وہ اسلامی انقلاب کی فتح کے موقع پر ایران واپس آئے۔  انہوں نے 2 بہمن 1357 کو اخبار التعلیمات میں جو مضمون شائع کیا وہ کئی دہائیوں تک پڑھا گیا اور زیر بحث آیا۔  انھوں نے اس مضمون میں لکھا ہے کہ ’عظیم علمائے اسلام نے دنیا کے لوگوں کو حیران کر دیا تھا‘ اور یہ کہ ’سامراج خود ہی مروڑ رہا تھا۔‘ انہوں نے یہ بھی خبردار کیا کہ شاہ کے جانے کے بعد اور امام خمینی کی واپسی کے موقع پر سامراج ایک بغاوت کی سازش کر رہا ہے۔

انقلاب سے پہلے کے مہینوں میں، رضا براہینی، جنہوں نے اپنی جلاوطنی کے آخری مہینوں میں آیت اللہ خمینی کے قریبی شخصیت ابراہیم یزدی سے ملاقات کی تھی، نے انہیں جنوری 1957 میں آیت اللہ خمینی کے نام ایک خط ارسال کیا تھا، جو اس میں شائع ہوا تھا۔  ابراہیم یزدی کی یادداشتیں رہبر معظم انقلاب اسلامی کو لکھے گئے خط میں، اس نے اپنا تعارف مرحوم جلال الاحمد اور ڈاکٹر شریعتی”کے دوست کے طور پر کرایا اور اپنی ’اسلام اور ایرانی انقلاب کے اس عظیم رہنما سے ملنے کی بے تابی‘ کے بارے میں لکھا۔  جناب براہنی نے آیت اللہ خمینی کی ’سادہ، نپے ہوئے، قابل فہم، اظہار خیال، انسانی اور شعوری الفاظ‘ کی تعریف کی اور خط کے ساتھ منسلک مضمون کا حوالہ دیتے ہوئے ان سے کہا کہ ’آپ کی رہنمائی اور رہنمائی سے محروم نہ رہیں ‘۔

لیکن اسلامی انقلاب کے لیے عقیدت اور حمایت کے اس اظہار نے بھی انقلاب کے بعد کے سالوں میں مسٹر براہینی کو آسانی سے ایران میں فعال نہیں بنایا۔  بائیں بازو کے بہت سے دوسرے دانشوروں کی طرح، وہ بھی آہستہ آہستہ پسماندہ ہو گئے اور بالآخر ایران چھوڑ کر چلے گئے، جہاں انہوں نے اپنی باقی زندگی جلاوطنی کی زندگی گزاری۔

رضا براہینی نے اپنے نئے انداز کو ’زبان کی شاعری کا بہاؤ‘ قرار دیا۔  لیکن اس کا ثقافتی اور ادبی اثر انقلاب اسلامی کے کئی سال بعد ظاہر ہوا۔  مسٹر براہینی نے شاعری، تنقیدی اور کہانی سنانے کی ورکشاپس منعقد کیں، اور انقلاب کے بعد کے دور کے اہم شاعر اور ادیب خود کو اپنے ’طلبہ‘ سمجھتے تھے۔  اس نے اور ان نوجوان شاعروں نے 1970 کی دہائی میں ایرانی ادب میں شاعری کا ایک نیا سلسلہ شروع کیا۔

رضا براہینی مابعد جدید ایرانی شاعری کے بنیاد گزار  شاعر مانے جاتے ہیں۔ رضا براہینی نے اپنے نئے انداز کو ’زبان کی شاعری کا بہاؤ‘ قرار دیا جس کا آغاز کتاب ’تتلیوں سے خطاب‘ اور ’کیوں میں اب نیمائی کا شاعر نہیں رہا‘ کی اشاعت سے ہوا۔  ادبی نقادوں اور ماہرین لسانیات نے اسے ’مابعد جدید شاعری‘ کا نام دیا ہے۔  تاہم، پچھلی تین دہائیوں کے دوران، شاعری کے اس انداز کے حق اور مخالفت میں بہت کچھ کہا اور لکھا گیا ہے۔  اس رسمی شاعرانہ تحریک کے حامیوں، مداحوں اور پیروکاروں کے ساتھ ساتھ علی بابا چاہی جیسی شخصیات، جو ایک معروف شاعر اور نقاد ہیں، رضا براہنی کے اسلوب کی مخالف ہیں اور اس کے بارے میں کئی مضامین شائع کر چکے ہیں۔

رضا براہینی اس نتیجے پر پہنچے تھے کہ نیما کے بعد کی شاعری کو فارسی زبان کے اپنے نحوی قواعد کو ’ظلم‘ سے چھوڑ کر ناظرین کو اپنی ’لسانیات‘ دکھانی چاہیے۔  اس وجہ سے اس زمانے کے بعد سے ان کی بعض نظمیں ناقابل فہم معلوم ہوتی ہیں اور اگرچہ ممتاز ایرانی ماہرین لسانیات نے ان کی تعریف کی ہے لیکن اس طرز کی شاعری کو بعض شاعروں اور نقادوں اور بلاشبہ فارسی شاعری کے زیادہ سنجیدہ سامعین نے رد کیا ہے۔  تاہم انقلاب اسلامی کے بعد کی دہائیوں میں رضا براہینی جیسا کوئی بھی ایرانی شاعری پر اتنا اثر نہیں ڈال سکا۔

رضا براہینی ایک متنازعہ ناول نگار بھی ہیں جو اکثر انٹرویوز اور مباحثوں کے لیے جانے جاتے ہیں جو کبھی کبھار ان کی طرف سے پیش کیے جاتے ہیں۔  آذری نیوز تجزیاتی سائٹ کے مطابق، رضا براہینی کو ہمیشہ ان کی کتابوں اور کاموں کے ساتھ نہیں بلکہ ایسے مباحث کے ساتھ پیش کیا گیا ہے جو اکثر دوسروں کی توہین اور تذلیل کے ساتھ ہوتے ہیں۔  اپنے ایک آخری انٹرویو میں انھوں نے احمد شاملو کے خلاف بات کی تھی اور اس سے پہلے انھوں نے مہر نامے میگزین میں تیسرے اخوان کی زندہ یاد کے خلاف ایک مختصر نوٹ شائع کیا تھا۔

رضا براہینی نے افسانے بھی لکھے ہیں۔  ان کا سب سے اہم کام ’لٹریری اسکولز‘ تھا، جو مغربی ادب کے بارے میں ان کی دو جلدوں پر مشتمل کتاب تھی۔  پہلی بار 1955 میں شائع ہوا، یہ متعدد ایڈیشنوں میں کئی بار دوبارہ شائع ہوا ہے۔

۔۔ ۔۔ ۔۔ ۔۔ ۔۔ ۔۔ ۔۔

 رضا براہینی کی نظمیں

 

پرانی یادیں/ ناسٹلجیا / پس کربیہ

 

اوہ اگر کوئی آدمی یہاں سے رینگ سکتا

سانپ یا چھپکلی کے طور پر، اور نہیں

پنکھوں کو بڑھاؤ

اور پرواز کرو، پرواز کرو

ایک ایسی جگہ پر جہاں دنیا اب کسی گندی افواہ سے مشابہت نہیں رکھتی

ایک جگہ جہاں ریت میں جلی ہوئی دعوت

بغیر اکیلے رہنے کے لیے پھیلا ہوا ہے۔

یہاں تک کہ ہاتھ یا پاؤں، بغیر سر کے، بغیر مرغ کے

بننا…

اور سمندر اسے مسلسل دھوتا ہے۔

ایک پتھر کی چمکیلی موجودگی کی طرح، ہموار

سرکلر

سمندر اسے مسلسل دھوتا ہے۔

رونا

مجھے اچھی طرح یاد ہے، ہاں، ٹھیک ہے۔

جب میں وہاں اکیلا بیٹھا تھا۔

بیت الخلا

اور

میں رو رہا تھا

اور یہ دسمبر کی 11 تاریخ تھی۔

میرے لیے عوام میں رونا مشکل ہے۔

میں نے کہا، محافظ

یہاں بیت الخلا

آؤ اور مجھے لے جاؤ، محافظ

یہ دسمبر کی 11 تاریخ تھی۔

اس بار محافظ کچھ تیز آیا

جیسے وہ کسی طرح جان گیا ہو۔

کہ بہتے آنسوؤں اور سسکیوں کے پھٹے مجھے رسوا کر دیں گے۔

جب اس نے دروازہ کھولا تو میں پہلے ہی بھاگ رہا تھا۔

گارڈ نے میرے پیچھے چلایا

دوڑو، اپنی پتلون کو پیشاب کرنے سے پہلے دوڑو

انشاء اللہ آپ اپنے آپ کو رسوا نہیں کریں گے۔

میں نے کہا

کوئی طاقت نہیں ہے۔

نہ طاقت ہے نہ طاقت مگر خدا میں

کل وہ ہمارے دوست کو لے گئے۔

اور اسے مار ڈالا

میرے لیے عوام میں رونا بہت مشکل ہے۔

تب میں بیت الخلا میں اکیلی بیٹھی تھی۔

اور

میں رو رہا تھا

دسمبر کی گیارہ تاریخ تھی۔

مجھے اچھی طرح یاد ہے، ہاں، ٹھیک ہے

٭٭٭

 

آپ کے پاس کیا ہاتھ ہیں، بوسہ کی طرح

 

آڈیو ورژن سننے کے لیے آپ کو فلٹر بریکر کی ضرورت پڑ سکتی ہے۔

آپ کی تالیوں کی آواز زمین پر میرے لیے کائناتی تیتر کو جگاتی ہے۔

ہاتھ نہ ہوں تو تالی کیسے بجاؤں ؟

لیکن میرے ہونٹوں کے پھول جو رات کو تیرے چاند کو چومتے ہیں۔

تیری قربانی میری دو آنکھیں ہیں جن کا خواب تیری آنکھوں نے دیکھا ہے۔

بہن آپ کو دیکھیں کہ آپ کے باغ کے چہرے کہاں ہیں۔

جو ہر صبح روشنی کی ہزار کھڑکیوں سے چمکتا ہے

اور وہاں تیرے کندھے، کیا سفید بادل، کس کی اونچائی پر، کیا چہرے کا تاج، کیا سورج

میرے ہاتھ نہیں ہیں میں تالی کیسے بجاؤں !

بتاؤ کہاں جا رہے ہو خواب بند ہونے کے بعد اور ہم رونے لگتے ہیں۔

اور رونا، کہاں ؟

اور رات کو تیرے سر کے پیچھے سایہ کیا ہے، وہ میری نظم ہے جو تیرے قدموں کے پیچھے سے آتی ہے۔

آپ کے پاس کون سے زمرے ہیں ؟

ایک بوسہ کی طرح

٭٭٭

 

 

 

ایک نظم

 

ایک نبی جس کو خدا نے بھگا دیا ہے۔

مبارک انماد جو مجھ سے چرایا گیا تھا۔

سحر کے جادوگر کی چالوں سے جو جھوٹا تھا –

میں وہ نبی بنا جس کے خدا نے اسے بھگا دیا تھا۔

اس کی نبوت کی زبان مسدود ہے۔

میں وہ جہنم ہوں جس کی تکلیفیں تم خوابوں میں دہراتے ہو۔

سورج وہ چاند ہے جو میرے اندر ہے۔

ایک بار بار چھپی ہوئی جلن ہمیشہ میرے ساتھ رہتی ہے۔

اور میری آنکھیں گہرائی سے سرمئی ہیں۔

خونریزی سے دنیا کو تکلیف ہوتی ہے۔

میں اکیلا ہوں

جب سے میرا مبارک انماد مجھ سے چرایا گیا ہے۔

میں حاضر ہوں

وہ شخص جو دنیا کے ویرانے میں کھو گیا۔

وہ شخص جو عہد اور مفاہمت کی بندرگاہوں پر اجنبی رہا۔

ہزاروں دور خلیجوں کے پانیوں میں ڈوب جانا

وہ نبی جس کو نیند نہیں آتی

٭٭٭

 

نظم جاری رکھیں

 

تجھ سے آنے والا غم مجھے جلا دیتا ہے۔

ایک ستارہ آپ جیسا نہیں ہے، آپ ستارے کی طرح نہیں ہیں۔

اور آسمان تمہاری شکل نہیں ہے اور تم آسمان کی شکل نہیں ہو۔

تجھ سے گرنے والا غم مجھے جلا دیتا ہے۔

بہار تم جیسی نہیں، تم بہار جیسی نہیں۔

کیونکہ تم ہوا میں کھڑے ہو کر جلتے ہو۔

میرا خوبصورت ننگے پاؤں چٹائی پر پڑا ہے اور جل رہا ہے۔

وہ دکھ جو آپ سے آتا ہے۔

اور جنگل کی جنگ اور جادو جو آپ کے پاس سے گزرتا ہے۔

اور تمہاری نظر سے میری انگوٹھی میں آگ لگ گئی۔

٭٭٭

جواب دیں

آپ کا ای میل ایڈریس شائع نہیں کیا جائے گا۔ ضروری خانوں کو * سے نشان زد کیا گیا ہے